27.7.2014

Piipahdimme Tallinnassa

Toteutimme viikonloppuna pienen haaveen, kun kävimme omalla veneellämme Tallinnassa. Olimme sopineet kaveriperheen kanssa "tekevämme jotakin" lomiemme lopuksi, ja kun sää- ja tuuliennusteet näyttivät suotuisilta, oli helppo tehdä päätös sinne lähtemisestä.

Ajo sujui joutuisasti, meri oli lähes tyyni - jopa Suomenlahden selkä, jonka keskellä ei näy mitään muuta kuin merta ja horisontti, jolloin todella tuntee olevansa aikana kaukana ja syvillä vesillä. Olimme ajatelleet yöpyä vanhankaupungin Old Marinassa, sillä ystävillämme oli hotellivaraus siinä vieressä sijaitsevassa Tallink Spa -hotellissa (joka kuulemma muistuttikin ihan ruotsinlaivaa), ja ajattelimme, että olisi kätevää olla siinä melkein vierekkäin - me siis yövyimme omassa veneessä.

Mutta niin huono tuuri meillä oli, että Old Marina olikin aivan täynnä, vaikka olimme perillä jo kahden aikoihin. Eihän siinä sitten auttanut muu kuin turvautua varasuunnitelmaan, eli ajaa Piritan vierasvenesatamaan, joka sijaitsee viitisen kilometria kaupungista.

Piritan aallonmurtajat

Ensivaikutelma oli varsin askeettinen, kuten kuvasta näkyy. Toisaalta vieraspaikat oli merkitty hyvin ja tilaa oli - se oli siinä vaiheessa kaikkein tärkein asia, sillä olisi ollut aika tylsä joutua kääntymään samantien takaisin kotia kohti. Satamamaksu oli myös vaivaiset 12€/ yö, joten kallista meidän majoittumisemme ei ollut (vaikka tietysti takseista tuli kuluja lisää)!

Laiturin päässä oli rajavartiostolaitoksen tarkastuspiste, muttei siellä näkynyt ketään, eikä kukaan liioin käynyt kyselemässä passejamme missään vaiheessa. Vähän hassua ajatella, että me olisimme voineet olla ihan ketä tahansa ja mistä tahansa - jollei nyt sitten joku käynyt salaa tsekkaamassa veneemme rekisteröintinumeroa.

Kuvassa Piritta Top Spa -hotelli; koko kompleksi sataman ympärillä rakennettiin Moskovan 1980 olympialaisten purjehduskilpailua varten, ja 80-luvun henki olikin vahvasti läsnä... En lähtisi suosittelemaan hotellia ihan ensivaikutelman perusteella kenellekään! Sataman vieressä oli myös pieni leirintäalue, ja karavaanareita ja telttailijoita olikin paikalla sankoin joukoin.

Tämä kuva on otettu lähes samasta paikasta kuin tuo edellinenkin, vain hieman eri suuntaan. Maisemissa ei siis ole mitään valittamista; rantapromenadilla oli koko ajan paljon ihmisiä ja jos olisi ollut yhtään viileämpää, olisi ollut ihan kivakin kävellä taustalla näkyvään kaupunkiin, mutta nyt oli vain kertakaikkiaan liian kuuma, joten suhailimme taksilla ees'taas.

Etenkin vessarakennus oli oikein viehko, enkä edes viitsinyt kuvata homeelta haisevia vessoja teidän iloksenne ollenkaan... ne olivatkin ehdottomasti koko paikan heikoin lenkki. Suihkutilat olivat vessoihin verrattuna ihan ok, niistä tuli mieleen jumppasalin pukuhuone, mutta ne olivat ihan siistit (ja maksoivat erikseen 3€).

Onneksi muualta löytyi tarkkaan mietittyä ja kaunista katseltavaa, kuten ravintola Bocca, missä söimme eilen. Me söimme terassilla, mutten malttanut olla nappaamatta kuvia sisältä, kun kävin naistenhuoneessa.

Tonnikalacarpaccio (alkupala)

Beef carpaccio (alkupala)

Lohiraviolit

Black spaghetti with prawns and a scallop

Talon pistaasijäätelö.
Kuten kuvan valaistuksesta näkyy, aurinko ehti laskemaan ennen jälkiruokia :-)

Mikään varsinainen shoppailureissu tämä ei ollut, sillä kuvassa näkyy
ainoa ostokseni, eli 26€ hintainen rannekoru - toki erittäin mieleinen!

Ja vielä helteestä ryytynyt matkailija tähän loppuun :-)
mekko Part Two, laukku Rebecca Minkoff, kengät Birksnstock

Se mitä kuvissa ei näy, on mm. mennen tullen tehdyt uintireissut "keskellä ei mitään" superlämpimässä meressä, tai se, miten hauskaa oli istua lasten kanssa veneen kannella ja hyppiä muiden veneiden aalloissa, tai miten tuntui vähän haikealta palata takaisin kotisatamaan, koska reissussa olisi helposti viihtynyt vielä pidempäänkin. Mutta täällä nyt ollaan, kotona taas, ja suunnitellaan jo seuraavaa reissua viimeistään ensi viikonlopulle - näistä keleistä pitää nyt ottaa kaikki [veneily]ilo irti!

1. Herkullisen näköistä ruokaa Boccassa ja uiminen keskellä ei mitään kuulostaa varsin houkuttelevalta. Harmi, ettei meillä mies lämpeä yhtään ajatukselle veneilystä :(

1. No se on harmi, sillä se on varsin hauskaa puuhaa! Ehkä voisitte aloittaa soutuveneestä tai optarijollasta? Sellaisia kevyitä ja harmittomia, niistä voisi sitten siirtyä aina isompiin, kunnes koko Kepposten klaani pääsisi yhdessä vesille :-)

2. olipa mielenkiintoisen kuuloinen reissu :) itse olen näin hellepäivinä haaveillut veneilystä, tänään kävin satamassa vähän katselemassakin jo mutta vesille en harmikseni ole päässyt kun lähipiirissä ei veneenomistajia ole :/

1. Nyt vain sinne satamaan pörräämään, joku voi aina tarvita lisäporukkaa avuksi - etenkin purjeveneeseen :-)

3. Kuullostaa ihanalle tuo teidän venereissu. Meillä edelleenkin arvotaan, että ostetaanko/ei osteta venettä. Kun lukee tuota tekstiä, niin kuume nousee taas. Pitääkin keskustella miehen kanssa asiasta uudelleen.

1. Itse yritin ehdottaa, että olisimme vuokranneet veneen ennen oman hankkimista, mutta sitten mies vain ostaa paukautti tuon nykyisen paattimme. Vuokraamalla kuitenkin pääsisi jo hienosti veneilyn makuun ja voisi sitten tehdä vähän valistuneemman päätöksen sen omistamisen suhteen... meillä onneksi kävi hyvin, kun hurahdin itsekin "lajiin" ihan täysillä :-)

4. Oi kun kauniita kuvia. Tallinna on yksi suosikeistani :)

5. Olipa kiva nähdä kuvia Piritasta, siellä kun ei olla vielä veneellä käyty =). Paljon edullisempi oli tuo satamamaksukin, kuin mitä olisi ollut OCM:ssä (meidän vene 35 euroa / yö). Tuo ravintola näytti todella viihtyisältä ja ruoka-annokset suorastaan syötävän hyviltä =D.

1. Meidän vene taitaa olla samaa koko- ja hintaluokkaa: 28-jalkainen. Taksi Piritasta maksio n. 10€/ suunta, joten lopputulos oli kutakuinkin sama :-)

Ja ravintolaa suosittelen ehdottomasti, moni tuttava olikin jo etukäteen sitä hehkuttanut!

Ilahdun kaikista viesteistä, ihan pienistäkin. Kiitos kommentistasi!