Oletko osallistunut koskaan tutkimusfirman ryhmähaastatteluun tai tiedätkö, mitä sellaisissa tapahtuu (kiinnostaako edes)? Minä tilaan niitä aina aika ajoin, kun haluamme saada lisätietoa vaikkapa brändimme nykytilasta (siis mitä mieltä kuluttajat ovat brändistä tai tuotteesta) tai esimerkiksi siitä, miten kuluttajat suhtautuisivat ihan uuteen tuotekategoriaan tai palveluun. Sen sijaan, että lähettäisimme kyselyn, kutsumme joukon kuluttajia juttelemaan aiheesta ja sen ympäriltä siinä toivossa, että keskustelevampi tutkimusote paljastaisi meille enemmän ja "todempaa" tietoa, kuin suoraan kysyminen - kuluttaja kun ei yleensä (väitteistään huolimatta) olekaan niin kovin rationaalinen olento, vaan väittää yhtä ja tekee sitten toista. Tai sanoo ensi yhtä ja todistaakin sitten seuraavassa puheenvuorossaan ihan päinvastaista - ota nyt niistä sitten selvää!
Kvalit (kvalitatiivinen tutkimus) järjestää yleensä tutkimusfirma asiakkaan antaman briiifin perusteella. Asiakkaan tehtävänä on kuvailla mahdollisimman tarkkaan minkälaista ongelmaa ollaan ratkaisemassa tai mihin kysymyksiin halutaan vastauksia, ja tutkimusfirma sitten taas laatii tutkimussuunnitelman ja ryhmäkeskustelun kysymykset, teemat ja kulun valmiiksi. Mistään randomista "istutaan alas ja jutellaan vähän" -jutusta ei siis todellakaan ole kyse!
En voi/ halua tietenkään paljastaa mitään liikesalaisuuksia (enkä ole edes kertonut, missä olen töissä ;-D), mutta sen voin kertoa, että mietimme erään brändimme uudistamista ja halusimme kysyä kuluttajilta, mitä mieltä he siitä ovat. Itse tuotteesta, siis. Sen lisäksi halusimme päivittää tietomme siitä, miten tuotetta nykyään kulutetaan ja miten kuluttajat ajattelevat sen pärjäävän ja kehittyvän tulevaisuudessa - myös tärkeimpiin kilpailijohin peilaten.
Kuten kuvasta näkyy, pääsimme seuraamaan kuluttajien keskustelua yksisuuntaisen peilin läpi. Heille kyllä kerrottiin, että "viereisessä huoneessa on lisää ihmisiä tekemässä muistiinpanoja", mutta tämä asia unohtui selvästi samantien keskustelun alettua. Vaikka kaikki vastaukset eivät todellakaan miellyttäneet, oli silti aivan älyttömän mielenkiintoista kuunnella keskustelua ja "tavallisten ihmisten" mielipiteitä brändistämme; sitä eristäytyy niin helposti omaan pieneen kuplaansa ja kuvittelee kaikkien ajattelevan ihan samalla tavalla asioista kuin mitä itse tekee (ja jännää, ettei se meidän juttumme olekaan jokaisen elämän keskiössä ja aina mielessä...), joten on erittäin virkistävää ja herättelevää kuulla täysin eriäviä ja erilaisia mielipiteitä aina aika ajoin!
Pari tuntia lasin takana pimeässä huoneessa vierähti ihan hujauksessa (hyvät tarjoilut edesauttoivat viihtymistä huomattavasti), ja jollei tänään olisi muuta edustusmenoa, olisin kernaasti mennyt kuuntelemaan vielä toistakin ryhmää! Virallinen tutkimusraportti toki toimitetaan muutaman viikon päästä, mutta mikään ei kyllä korvaa sitä, että on itse läsnä aistimassa tunnelmaa ja seuraamassa ihmisten kehonkieltä ja muita sanattomia viestejä.
Työ on siis vienyt kaiken aikani aamusta iltaan, ja vielä pitäisi jaksaa tämä ilta (kohta on taas viikonloppu, jee!). Eilisen kvalin jälkeen kävin vielä ostamassa uudet lasketteluhousut (luikahdin Intersportiin juuri ennen sulkemista, enkä suostunut poistumaan ennen kuin olin löytänyt housut - ja hienot sainkin!), ruokakaupassa ja koiran kanssa lenkillä. Siihen päälle yksi Good Wife ja ilta olikin siinä: ei tarvinnut juurikaan odotella unta. Eikä tarvitse tänäänkään.
Ei oo kokemusta, mutta kuulostaa tosi mielenkiintoselle ja aidosti hedelmälliselle tutkimukselle :)
VastaaPoistaOn just sitä - kannattaa ehdottomasti mennä vaikka yhdeksi ryhmän jäseneksi, jos joku joskus sattuu kysymään!
PoistaOi vitsit, tuo olisi hurjan mielenkiintoista - kummallakin puolen lasia! :-D
VastaaPoistaOlen jonkun verran lukenut psykologiaa ja tällaiset ovat kiinnostaneet aina.
Tosi kiva työ sulla!
Muakin kiinnostaa kuluttajakäyttäytyminen tosi paljon, olen aina ihan innoissani kaikista sitä sivuavista projekteista - neuromittauksista puhumattakaan! Ja joo, mulla on kiva työ :-D
Poista